zaterdag 26 januari 2008

zondag 20 januari 2008 : TT Wevelgem

38,24 km, 2u 02', 18,83 km/u, 323 hm

Ahum, ga nog eens proberen van zelf eentje te schrijven ... straks misschien ... of neen, nu direct of het komt er niet meer van ...

Aan de start redelijk wat Steenbakkers gezien, maar toch de tocht alleen gereden. Rik en Bruno net vertrokken toen ik aankwam, Nick en Steven2 gezien aan de inschrijving, en Wouter gezien bij het wegrijden, maar zoals gezegd, dus alleen vertrokken, want moest zeker om 11u30 thuis zijn. De tweede, Jarno, moest om 12u30 in Otegem zijn om te basketten, dus er werd op een on-zondags uur (11u30 dus) gegeten.

In het begin wat draaien en keren, en vooral ogen op je gat (bij wijze van spreken) hebben, om de wijken van Wevelgem goed te doorkruisen. Nadien kwam voor mij al het mooiste stuk van de tocht. Een single-track rond de op- en afrit van de E403 in Wevelgem. Boompje links, boompje rechts, stukske afdalen, stukske stijgen, ... plezant dus ! Hier ook gemerkt dat laagvliegers op de weg, soms 'slekken' zijn in iets technischere stukken, en dat dan nog met "raket" in de naam van je mountainbikeclub ...

Wat volgde tot aan de 1e bevoorrading, was redelijk zwaar. Van die zones waar ik heel graag (niet dus) doorrij ... die onverharde stroken langs de boorden van de Leie. Ze werden wel afgewisseld met nu en dan een stukske verhard, een klimmetje of een weidedoortocht, maar het is toch niet echt mijn ding. Het was gelukkig maar tot aan de eerste bevoorrading, waar een aantal collega's, ook met "raket" in hun clubnaam dus, de laagvlieger annex niet-technisch-geschoolde, van daarnet stonden op te wachten. Toen ik vertrok stonden ze er nog ...

Na een doortocht door Marke (veelal via Bloso-route) kwam er een ellenlange strook off-road, vals plat omhoog en dan nog tegen wind, eentonig en lastig dus. Maar het was blijkbaar de enige manier om in Aalbeke terecht te komen. Jammer dat de doortocht over het terrein van Houtimport Vandecasteele er niet meer inzat. In plaats daarvan was het dus langs de grote weg richting Aalbeke.

Na de passage langs Zevenkoten en de pannenbakkerij in Aalbeke (voormalige Koramic-fabriek, nu Wienerberger) volgde de tweede bevoorrading ergens tussen de Franse grens en de transportcentrum LAR. Snel iets gedronken, en weer rap rap weg (voelde me precies Filip V. ...) om zeker op tijd terug thuis te zijn.

Transportcentrum LAR doorkruist, zijdelings langs Rekkem gepasseerd, en we kwamen in La Douce France terecht. De eerste onverharde strook in Frankrijk mocht er direct zijn. Het was niet alleen kwestie van de modder te trotseren, maar ook van de één of andere onverlaat die het nodig vond van om zich met zijn camionnette vast te rijden in een kriere ... die was precies goed bezig. Het "strookje" kasseien dat volgde mocht er ook zijn. Ze lagen wel zo slecht niet zoals vele stroken in de hel van het noorden, maar met die ferme tegenwind was het toch opletten geblazen om niet weggeblazen te worden van de kinderkopkes ...

Na het ommetje Frankrijk ging het terug richting Rekkem, waar ik wijselijk koos voor de "mietjes"-route die niet langs de boorden van de Leie ging. Had in het begin van de tocht al genoeg langs de Leie gereden ...
Nog een vlamstrook langs de Leie, langs een verhard jaagpad dus, een doortocht door en langs Abdij Guldenberg, en we (ik alleen eigenlij) waren terug in Wevelgem.

Snel de fiets afgespoten, nadien mezelf onder de douche gestopt, en klaar was kees. Bij het terugrijden naar de auto wel nog een Steenbakker tegengekomen, de Berre. Nadat hij in Roubaix zijn fietsschoenen vergeten was, en op zijn "sloeven" deze TT gereden heeft, had hij deze keer gewoon zijn fietsschoenen kapotgereden ...