woensdag 23 augustus 2006

woe 23.08.2006 : Köfels - Wenns

26,02 km, 1u05', 23,94 km/u, 250 hm

Na het klimwerk van gisteren, vandaag tijd voor een lange afdaling van een 30 km, dacht ik ... Gestart in Köfels (1.530 m) om een deel van de Pitztal Bikeroute (nr. 614) in omgekeerde richting te rijden tot in Wenns, waar Inge aan de Spar (ja, ze kennen dat in Oostenrijk ook) zou staan wachten met de wagen om van daaruit verder te rijden naar Piller Höhe om er een wandeltocht te maken.

De eerste kilometers gingen er snel door, constant naar beneden vlammen op z'n The Beasts, maar dan ietske trager, dit tot ongeveer in St.-Leonhard (1.366 m). En toen begon het ... Pijlkes op z'n Bloso's, maar dan vaak geen in plaats van slecht geplaatst.

Het eerst misreden net na Bichl (1.317 m). Geen pijlke te bespeuren dus de ongeschreven mountainbikewet gevolgd dat er dan rechtdoor gereden moet worden. Er bleek al snel dat deze wet blijkbaar niet in Oostenrijk telt. Na een kleine km tot de vaststelling gekomen dat de weg wel erg bleef omhoog gaan in plaats van af te dalen. Efkes op de kaart gekeken en gezien dat ik compleet naast het parcours aan het rijden was. Dus maar teruggekeerd en waar ik rechtdoor reed rechts afgeslagen, wat een stukske verder een beter idee leek, want terug op het parcours richting Hairlach (1.276 m) en Wiese (1.182 m).

De tweede keer was nog straffer ... Eerst een klim van een kleine km tot in, Zaunhof (1.261 m), en dit in parcours dat constant naar beneden zou gaan !? Bij het starten dus wel efkes mispakt. Want het was niet enkel deze klim die er in zat. In de voorbije afdalingen zat er wel nu en dan eens een klimmeke in van een paar 100 m met hellingsgraden die niet moeten onderdoen voor het beklimmen van de steilste klims in de Vlaamse Ardennen.

Maar het ging hier over de tweede keer verkeerd rijden gaan. Nog straffer dan de eerste keer dus. Na die klim van een kleine km tot in Zaunhof lieten de pijlkes het weer afweten. Om de haverklap het kaartje van de route mogen boven halen om te checken of ik nog juist aan het rijden was. Gelukkig liep er over een paar km een wandelroute gelijk met de mountainbikeroute en stonden die pijlkes er wel nog. Uiteindelijk toch compleet verkeerd gereden na een redelijk straffe afdaling. Een afdaling die ik blijkbaar niet moest doen ... Na die afdaling een paadje verder gevolgd en dat had ik beter niet gedaan, want die eindigde blijkbaar in een weiland. Te voet door het weiland gelopen, een hek over, nog een weiland, een afspanning over, weer een weiland, ... maar geen pad meer te vinden. Tot ik beneden een boer zag zwaaien waar ik naar beneden kon ... alleen ... het was een heel steile wei, zeker (zonder te overdrijven) 35 - 40%, dus te voet met de bike aan de hand heel voorzichtig naar beneden. Beneden aangekomen was heel de familie boer buitengekomen om me uit te horen hoe ik daar plotseling boven in hun weide terecht gekomen was ...

Na een beetje uitleg van beide kanten, ik verkeerd gereden, zij me verteld langs waar het verder moest, mijne weg verder gezet. Net na die boerderij zat ik blijkbaar al terug op de Pitztal Bikeroute, maar de tijd liep ondertussen ook verder en Inge zou waarschijnlijk wel al staan wachten een kleine 10 km verder. Toen de Pitztal Bikeroute de weg door het Pitztal terug kruiste maar wijselijk besloten om de weg te volgen in plaats van de Pitztal Bikeroute, kwestie van niet opnieuw verkeerd te rijden en veel tijd te verliezen. Hierdoor wel nog een paar flinke hellingen mogen oprijden die er (blijkt nu) in de mountainbikeroute niet inzaten. Moet er wel aan toevoegen dat er ook heel lange stukken afdaling inzaten waar er makkelijk rond de 60 km/u gehaald werd.

Na heel wat gesukkel met de voorziene route toch in Wenns geraakt, waar Inge inderdaad al stond te wachten ...

0 Comments: